Otsikko
Mitkä ongelmat avaruudessa ovat mutta ei maassa?

Kysytty

Mitkä ongelmat avaruudessa ovat mutta ei maassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos oletamme, että kysyjä tarkoittaa ihmiselle aiheutuvia ongelmia avaruudessa olemisesta, voidaan ne tiivistää muutamaan perusasiaan, jotka Maan päällä eläville ovat välttämättömiä, mutta joita avaruudessa ei ilman erityistoimia ole tarjolla.

Sopiva lämpötila, sopivasti happea, eliöiden sietämä maan vetovoima, energiaa loputtomati tarjoava aurinko sopivalla etäisyydellä, vaarallista säteilyä suodattava ilmakehä ja otsonikerros, pääosan tappavasta avaruussäteilystä torjuva sähkömagneettinen kenttä Maan ympärillä.

Avaruus on kaikille Maan eliöille tappava ympäristö, vaikka tiedetään, että eräät eliöt sietävät paljon kovempaa säteilyä kuin ihminen. Riittävän lähellä tapahtuva supernova-räjähdys tuhoaisi myös kaiken elämän Maasta, sillä mikään nykyisistä torjuntatavoista ei pärjäisi oikein suurienergiselle räjähdykselle avaruudessa. Tällaisia räjähdyksiä tapahtuu koko ajan, mutta onneksi avaruus on niin iso, ettei niistä ole ollut meille vaaraa.

Voisi ehkä vielä mainita yhden avaruuden piirteen, joka on ihmiselle pysyvä ongelma, vaikka ei itse avaruutta vaivaa millään lailla. Avaruudessa on pitkä matka kaikkialle. Suurin osa avaruudesta on typötyhjää. Ihmisen kaltainen eliö ei ole rakentunut kestämään avaruuden valtavia etäisyyksiä edes nykyistä paljon nopeammilla tekniikoilla. Siksi meidän on tyydyttävä tutkimaan avaruutta lähinnä täältä turvallisesta pienestä poikkeuspisteestä käsin.

Heikki Poroila