Mitkä kirjat olisivat hyviä 9- ja 11-vuotiaille, USAssa asuville, puoliksi suomalaisille, lapsille suomen kielen opetteluun? Osaavat hiukan suomea, lähinnä…

Kysytty

Mitkä kirjat olisivat hyviä 9- ja 11-vuotiaille, USAssa asuville, puoliksi suomalaisille, lapsille suomen kielen opetteluun? Osaavat hiukan suomea, lähinnä ymmärtävät puhuttua, mutta eivät pysty lukemaan. Toivoisin sellaisten kirjojen nimiä, joita on tällä hetkellä kirjakaupoissa saatavana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelen, että kysymykseen vastaaminen on viivästynyt. Keskustelin asiasta lasten kirjallisuutta tuntevan kollegan kanssa ja hän suositteli seuraavia uusia lastenkirjoja, joissa on paljon tekstiä:

Gravel, Elise: Olga ja haiseva olio ulkoavaruudesta. WSOY, 2019. 167 s. Lapsille tarkoitettu sarjakuvaromaani, jossa tiede ja mielikuvitus sekoittuvat. Hauska kirja, jossa tekstiä ei ole liikaa. Käsittelee asioita, joka voisi kiinnostaa yli 10-vuotiaita lapsia.

Gough, Julian : Karhu ja kaniini .-sarja. Otava. Humoristisia ja kauniisti kuvitettuja kirjoja. Sarja kertoo ystävyydestä.

Riddell, Chris: Ottilia-sarja (Ottilia menee kouluun, Ottilia ja keltainen kissa, Ottilia merellä). Gummerus. Kirjoissa on runsas ja hauska kuvitus. Kirjat kertovat koukuttavia ja hassuja tarinoita.

Bjørn Sortlandin ja Timo Parvelan yhteistyössä tekemä Kepler62-sarja on suosittu. Kirjoissa on vähän yli 100 sivua, paljon kuvitusta ja vähän tekstiä. Sarjan teemat liittyvät tietokonepeleihin, joten ne saattavat kiinnostaa.

Säfström, Maja : Tärkeitä tietoja eläimistä. Nemo, 2018,. Eläimistä kertovat tietokirja, jossa on paljon kuvia ja pieniä tekstejä, jotka käsittelevät eläimiä. Tekstit voi lukea pala kerrallaan.

Lisäapua voi kysyä lukuvalmentajalta, osoitteesta lukuvalmentaja@hel.fi. Lukuvalmentajat ovat kirjallisuuteen perehtyneitä kirjastoalan ammattilaisia, jotka tekevät lukusuositus listoja aikuisille ja lapsille.

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/Kirjaston_Lukuvalmentaja