Mitkä asiat vaikuttavat peniksen pituuteen? Miksi miehekkäillä miehillä on pitempi penis kuin vähemmän miehekkäillä?

Kysytty

Mitkä asiat vaikuttavat peniksen pituuteen? Miksi miehekkäillä miehillä on pitempi penis kuin vähemmän miehekkäillä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka Wikipedian artikkeli on muuten varsin monipuolinen ja jopa kuvitettu, kysyjän muotoilemaan kysymykseen se ei vastaa, tyytyy vain lakonisesti toteamaan, että "Yksilöiden väliset erot siittimen koon ja ulkonäön suhteen ovat huomattavia." Tämänhän me tiedämme muutenkin.

Syynä artikkelin vähäsanaisuuteen voi olla se, että peniksen pituus on samalla lailla biologinen eli geenien ja myöhemmän hormonitoiminnan tuottama kuin kaikki muutkin ihmisen osien koossa ja muodossa ilmenevät erot eli ei ole olemassa mitään erillistä selitystä juuri peniksen pituudelle. Sehän tunnetusti myös vaihtelee hyvin suuresti ja usein sillä lailla "tasoitusta" tuottaen, että lepotilassa kookas elin kasvaa erektion myötä vähemmän kuin lepotilaisena pienikokoisempi. Mutta onhan se totta, että lepotilaisten penisten pituudessa ja paksuudessa on suuria eroja. Perintötekijöiden vaikutus lienee suurin, mutta ehkä myös kasvuiän testosteronitasoilla on lopputulokseen vaikutusta.

En ole varma, mitä tarkalleen ottaen kysyjä tarkoittaa ilmaisulla "miehekäs mies", mutta rohkenen melkein 70:n vuoden ikään ehtineenä väittää, että peniksen pituudella ja joillakin ulkoisilla "miehekkyyden" merkeillä ei välttämättä ole selkeää korrelaatiota. Voi toki olla niin, että sellaiset perintötekijät ja hormonaaliset syyt, jotka tuottavat "miehekästä" ulkonäköä muutenkin, vaikuttavat myös peniksen kokoon. Tällaista lienee kuitenkin vaikea tutkia luotettavasti. Olen itse nähnyt hyvin hintelillä miehillä erittäin kookkaita peniksiä ja hyvin rotevilla alfauroksen näköisillä pienehköjä.

Biologian ja evoluution näkökulmasta "pitkä penis" ei ole sinänsä hyvä tai huono asia, tärkeämpää lienee ollut se, mitä sillä peniksellä saadaan aikaan. Siitä päätellen, miten suuria kokoeroja edelleen esiintyy, peniksen pituudella ei näytä olevan mitään vaikutusta lasten saamiseen. Pituus tai paksuus voi näytellä penikseen kohdistuvassa kiinnostusprosessissa isoakin roolia, mutta suvunjatkamiseen sillä ei taida olla vaikutusta. Jos kysyjän näkökulma liittyi biologiaa ja suvunjatkamista enemmän "pitkän peniksen" oletettuun vetovoimaisuuteen, on vaikea antaa muuta vastausta kuin että niillä senteillä on meidän pärjättävä, jotka perintönä saimme. Siihen emme voi jälkikäteen vaikuttaa, eikä se alunperinkään ollut omissa käsissämme.

Heikki Poroila