Mitenköhän nykyajan käytösetiketin mukaisesti menee "tutun" lääkärin tervehtiminen esimerkiksi kadulla vastaan tultaessa? Ymmärrän varmasti että vaikkapa…

Kysytty

Mitenköhän nykyajan käytösetiketin mukaisesti menee "tutun" lääkärin tervehtiminen esimerkiksi kadulla vastaan tultaessa?

Ymmärrän varmasti että vaikkapa päivystävälle terveyskeskuslääkärille yksi käynti ei vielä varmasti riitä moikkailun perusteeksi mutta miten vaikkapa erikoislääkäri jonka vastaanotolla olet ollut pariinkin otteeseen ja joka todennäköisesti myös tunnistaa sinut vastaan tullessa? Vai luetaanko tämä tervehtimättömyyssääntö ikäänkuin potilassalaisuuden piiriin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen en löytänyt mitään virallista sääntöä. Katsoin kirjaston etikettikirjoja, mm. tervehtimisopasta (Moikkari: Moikkaajan muistikirja) sekä terveydenhuoltoalan aiheeseen liittyvää kirjallisuutta (Laitila: potilaan käsikirja, Salonen: Sairasta! Lääkärin käyttöohje potilaalle). Nämä viimeksi mainitut kirjat keskittyivät enemmän käytöstapoihin lääkärin vastaanotolla.

Et ole kysymyksesi kanssa yksin. Erilaisilla keskustelupalstoilla asiaa on myös pohdittu http://www.vauva.fi/keskustelu/3419026/ketju/tykkaako_laakarit_jos_niit…. Yleisin mielipide näyttää olevan, että lääkäri ei yleensä tervehdi ensin mutta jos potilas tervehtii, hän vastaa. Pitänee myös muistaa, että lääkärit tapaavat niin paljon ihmisiä, että eivät välttämättä muista henkilökohtaisesti jokaista potilasta mutta tervehtivät tietysti takaisin, jos heitä tervehditään.

Tämäkin asia riippuu varmasti myös lääkärin persoonasta. Kysyin eläkkeellä olevan hammaslääkärin mielipidettä asiasta ja hän oli sitä mieltä, että jos ei tunneta mistään muista yhteyksistä vastaanoton ulkopuolelta, tervehtiminen ei ole tarpeellista.

Hyvänä sääntönä voi ehkä pitää Lassilan Käytöksen kultaisen kirjan neuvoa: epävarmoissa tilanteissa tervehtiminen on aina paikallaan. Vaikka vastaantulija ei kenties tunnistakaan tervehtijää, tervehtiminen ja siihen vastaaminen on normaalia kohteliaisuutta.

7 ääntä

Kommentit

Lisäyksenä sanoisin, että lääkäri pidättäytyy ensimmäisenä tervehtimästä kadulla, kaupassa tms koska ammatissa on ns potilassalaisuus.

Näin kertoi myös tuttu helsinkiläinen lääkäri. Hän ei saa paljastaa potilassuhdetta muille läsnäolijoille tervehtimällä ensin, ellei potilaan kanssa ole muuta yhteistä kuin tapaamiset vastaanotolla. Minua hän voi tervehtiä kadullakin, koska tunnemme vain harrastuksen parista.