Mitenkäs hoidetaan tilanne, jossa varattu kirja pysyy edellisellä lainaajalla yli ajan? Case just nyt: MANTSURIAN SANKARI / RICHARD CONDON, lainattu Pasilan…

Kysytty

Hei! Mitenkäs hoidetaan tilanne, jossa varattu kirja pysyy edellisellä lainaajalla yli ajan? Case just nyt: MANTSURIAN SANKARI / RICHARD CONDON, lainattu Pasilan varastosta, eräpäivä 23.5.2019.

Vastaus

Vastattu

Kirjastolla on suhteellisen vähän keinoja pakottaa lainaajia palauttamaan lainansa eräpäivään mennessä. Ensimmäinen on rahan menetyksen uhka; myöhästymismaksu alkaa juosta heti eräpäivän jälkeen ja kasvaa, kunnes varaus palautetaan. Jos myöhästyminen on pidempiaikainen, kirjasto lähettää kirjallisen muistutuksen ja 28 vuorokauden jälkeen menee lainausoikeus. Viimeisenä konstina on asian vieminen perintään, joka tulee lainaajalle todella kalliiksi. Mutta jos lainaaja ei näistä piittaa, rahalla voi laina-aikaa pidentää, vaikka olisi varauksia. Asia on varaajien näkökulmasta valitettava, mutta esimerkiksi hakuja kotoa poliisin kanssa ei kirjasto harrasta. Vaikka se ei lohduta kiireistä varaajaa, kanssakärsijöitä on runsaasti. Lainamäärät ovat niin suuria, että siitä aina jokin osa myöhästyy ja niistä pieni osa myöhästyy enemmänkin. LIsätietoja löytyy HelMet-kirjastojen käyttösäännöistä.

Heikki Poroila