Otsikko
Miten yksittäinen henkilö voi selvittää jonkin tietyn kiinteistön omistajan? Esim: Tietty ja nimetty liikehuoneisto jossakin rakennuksessa. Onko olemassa jokin…

Kysytty

Miten yksittäinen henkilö voi selvittää jonkin tietyn kiinteistön omistajan? Esim: Tietty ja nimetty liikehuoneisto jossakin rakennuksessa. Onko olemassa jokin "kiinteistörekisteri" tai vastaava?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinteistörekisteri on koko maan kattava julkinen rekisteri, jota ylläpitävät
Maanmittauslaitos ja kunnat asemakaava-alueilla tonttien ja yleisten alueiden osalta. Asemakaava-alueilla kiinteistörekisteriä pitää kunnan kiinteistöinsinööri. Kiinteistörekisteri on julkinen. Jokaisella on oikeus kiinteistörekisterin pitäjän luona saada luettavakseen kiinteistörekisterissä olevat tiedot. Ks. Kiinteistörekisterilaki https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1985/19850392#P9. Kiinteistörekisteriotteet ovat maksullisia.
Tietoja Maanmittauslaitoksen ylläpitämästä kiinteistörekisteristä ja kiinteistörekisteriotteista saa tietoa Maanmittaustoimiston sivulta, https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/asiantuntevalle-kayttajall…. Sieltä löytyy myös tietoja, miten kiinteistötietoja voi hankkia ja palvelu, josta rekisteriotteita voi tilata. Kiinteistörekisterejä pitävät kunnat löytyvät aakkosellisena listana, https://www.maanmittauslaitos.fi/kiinteistot/asiantuntevalle-kayttajall…

Pohjois-Pohjanmaan maanmittaustoimiston saatujen tietojen mukaan omistajatiedot päivitetään kiinteistörekisteriin kerran vuodessa. Ajantasaisemmat tiedot on käräjäoikeuden lainhuuto- ja kiinnitysrekisterissä.

Siis kiinteistörekisteri on olemassa ja siitä on jokaisella oikeus saada tietoja, mutta kiinteistörekisteriin merkittävä kiinteistö on itsenäinen maanomistuksen yksikkö (tila, tontti, metsämaa jne.). Rakennus on kiinteistön ainesosa. Toisen maalla oleva rakennus on irtainta omaisuutta (Otavan lakikirja, 1998. - s. 411). Joten jossakin rakennuksessa sijaitsevan tietyn liikehuoneiston omistaja ei kiinteistörekisteristä selviä, tontin omistajat kylläkin.

Kaupparekisteristä https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri.html löytyvät tiedot esim. asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsenistä ja isännöitsijästä, mutta ei osakkeenomistajista. Jos kyseessä oleva liikehuoneisto sijaitsee asunto-osakeyhtiössä, omistajatietoja voi yrittää tiedustella isännöitsijältä.

77 ääntä

Kommentit

Linkit ei toimi "etsimääsi sivua ei löydy" kokeilin kahta linkkiä kun haluaisin tietää kuka omistaa yhden tyhjän talon Liedossa.

Linkit korjattu.