Miten voin osoittaa (Tutkimus?) että jokin tapahtuma ei johtunut onnesta, vaan kausaalisuudesta?

Kysytty

Miten voin osoittaa (Tutkimus?) että jokin tapahtuma ei johtunut onnesta, vaan kausaalisuudesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi liittyy tutkimustyön ytimeen. Haluat toisin sanoen osoittaa, että jokin tutkimustulos ei johdu sattumasta tai satunnaisvaihtelusta vaan että se todella osoittaa jonkin ilmiön. Voidaan puhua myös tutkimuksen reliabiliteetista eli luotettavuudesta. Kyse on siis tutkimuksen kyvystä antaa tuloksia, jotka eivät ole seurausta sattumasta.

Luotettavuutta voidaan arvioida monella tavoin. Jos kyse on laadullisesta tutkimuksesta, voidaan todeta, että jos kaksi tutkijaa toisistaan riippumatta päätyy samaan johtopäätökseen, tutkimusta voidaan pitää luotettavana samoin jos samaa henkilöä tutkitaan eri tutkimuskerroilla ja päädytään samaan tulokseen, tulos on luotettava.

Kvantitatiivisessa (tilastollisessa) tutkimuksessa tunnetaan monia metodeja, joilla arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta. Samoin eri tieteenaloilla on kehitetty omia mittareita tutkimuksen luotettavuuden arviointia varten.

Tutkimuksen luotettavuuteen voi perehtyä lukemalla erilaisia metodioppaita.

Esimerkiksi:

Hirsjärvi, Sirkka, Remes Pirkko, Sajavaara Paula : Tutki ja kirjoita. Tammi. 15. uudistettu laitos 2014.

Holopainen, Matti, Pulkinen, Pekka : Tilastolliset menetelmät. SanomaPro, 2014. Kirja pohtii luotettavuutta tilastollisen tutkimuksen näkökulmasta. Esimerkiksi otoksen suuruutta ja otoksen tekoa.

https://metodix.fi/2014/05/17/anttila-pirkko-tutkimisen-taito-ja-tiedon-hankinta/#10.1.2%20Tutkimuksen%20reliabiliteetti