Miten sanat 'arvo' ja 'merkitys' poikkeavat toisistaa? Esim. Elinympäristön arvo ihmisille on... tai Elinympäristön merkitys ihmisille on... Mistä saan…

Kysytty

Miten sanat 'arvo' ja 'merkitys' poikkeavat toisistaa? Esim. Elinympäristön arvo ihmisille on... tai Elinympäristön merkitys ihmisille on...

Mistä saan lisätietoja sanojen tarkoituksista ja samankaltaisten sanojen eroista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kielitoimiston sanakirjassa on selitetty sanojen merkitystä.

Kirjastojen toimipisteiden internet-koneilla on käytössä MOT-sanakirjaohjelma, joka sisältää myös Kielitoimiston sanakirjan 1.0.

Sana 'arvo' tarkoittaa myös merkitystä ja kantavuutta, sitä, minkä perusteella jotakin pidetään merkityksellisenä, hyvänä, arvokkaana. Muita 'arvon' merkityksiä ovat 1.arvokas, merkitsevä asia, 2.kunnia, arvokkuus, arvovalta, vaikutusvalta, 3. arvoaste, arvonimi, titteli, 4. käypä hinta, 5. suureen tai luvun suuruus, numero, luku, ja 6. arvoisa, kunnioitettava.

'Merkitys' on se, mitä jokin tarkoittaa, ilmaisee, esittää, symboloi, mutta myös arvo, tärkeys.

Esimerkkilauseessa sanat ovat mielestäni lähes synonyymejä eli tarkoittavat samaa, ehkä arvo-sanalla on enemmän positiivista painoa ja merkitys on neutraalimpi.

Asiaa voi tiedustella myös Kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen kirjastosta,jonka osoite on http://www.kotus.fi/index.phtml?s=68