Miten menee Edda-eepoksen maailmanluomistarina?

Kysytty

Miten menee Edda-eepoksen maailmanluomistarina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aale Tynni kirjoittaa Eddan jumalrunot -teoksen johdannossa mm. näin:

"Eddan maailmanselitys on poimittavissa lähinnä kolmesta runosta. Ne ovat Näkijättären ennustus, Vafthrudnirin runo ja Grimnirin runo."

"Alussa oli vain tyhjyys, valtava kita Ginnungagap. Sana merkitsee hollantilaisen tutkijan Jan de Vriesin mukaan 'maagisten voimien täyttämää alkutilaa'. Siellä syntyi Ymir-jättiläinen, maailman ensimmäinen elollinen olento."

"Ymiriä ruokki Audhumla-lehmä, kuurasta syntynyt. Kun tämä lehmä nuoleskeli kuuran peittämiä kiviä, tuli kivistä esiin Buri-niminen miespuolinen olento. Burin poika Borr nai jättiläisneidon, ja heidän lapsiaan olivat veljekset Odinn, Vili ja Ve. Näistä tulivat ensimmäiset jumalat, aasat."

Johdannossa kerrotaan, että Borrin pojat kohottivat maan merestä ja määräsivät taivaankappaleiden paikat, ja että maailman luomiseksi surmattiin Ymir-jättiläinen. "Maailman luomiseen tarvittava materia saatiin siis alkuolennon tappamisesta".

Tämä jälkeen selitetään, mitä eri maailmoja oli ihmisten maailman ohella.

Olen poiminut tähän vain otteita ko. kirjan johdannosta. Paremman käsityksen saamiseksi kannattaa lukea johdanto ja mainitut runot kokonaan. Kirja on saatavilla Hämeenlinnan kaupunginkirjastossa ja useimmissa seudun kirjastoissa.