Otsikko
Miten määritellään sana akateemisuus

Kysytty

Miten määritellään sana akateemisuus

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanakirjat ovat avuksi etsittäessä selitystä sanalle "akateemisuus". Ne määrittävät kuitenkin vain sanaa "akateeminen"

Itkonen: Vierassanat. Kielenkäyttäjän opas
akateeminen:
1. korkeakoulun, yliopiston, yliopistollinen: a. loppututkinto
2. kuv. sovinnainen, kaavamainen; aivan teoreettinen: kovin a. teatteriesitys; kysymyksellä on lähinnä akateemista kiintoisuutta; puhtaasti a. ongelma

Nykysuomen sanakirja
akateemi/nen a. -sesti adv. -suus omin.
1. korkeakouluun kuuluva t. sille ominainen, yliopistollinen, ylioppilaita koskeva. / A. oppiarvo, tutkinto. A:sti sivistynyt. A. kansalainen, nuoriso.
A. vapaus. A:set juhlat, kilpailut. A. neljännes 'neljännestunti määrähetken jälkeen'.
2. tiede- t. taideakatemiaan kuuluva t. sille ominainen; us. sovinnainen, kaavoihin kangistunut. /
A: sta klassillisuutta edistavat koristelut. Taistella a:suutta vastaan. Näyttämön suurimpia vaaroja on a. arvokkuus ja kankeus.
3. vrt. akatemia 3. / Platonin a. oppikunta