Miten lähde merkitään uudistetussa painoksessa? Kirjoittaja on kirjoittanut kirjansa vuonna 2000, uudistettu painos on julkaistu 2005. Miten lähdeviite…

Kysytty

Miten lähde merkitään uudistetussa painoksessa?
Kirjoittaja on kirjoittanut kirjansa vuonna 2000, uudistettu painos on julkaistu 2005. Miten lähdeviite kirjoitetaan itse teksiin ja Harvard-tyylinen viite lähdeluetteloon?

Kirja alussa lukee seuraavasti:

@ Kirjoittajan nimi, 2000
@ Kustantamon nimi, 2000, 2015
Uudistettu painos

Vastaus

Vastattu

Tiede ja teksti -teoksessa sanotaan, että on tärkeää ilmaista, mikäli käytetty lähde on uudistetusta laitoksesta. Lähdeluetteloon kirjoitetaan julkaisuvuoden lisäksi tiedot painoksesta. Myös em. teos on uudistettu painos,  josta Harvard-tyylinen viite on tehty Finnassa näin:

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Kolmas, uudistettu painos. [Helsinki]: Gaudeamus.

Tekstissä olevaan lähdeviitteeseen merkitään käytössä olevan painoksen vuosiluku.

5 ääntä

Kommentit

Eli kirjoitetaanko siihen lähdeluetteloon siis alkuperäinen (esimerkin 2000) vai uudistetun painoksen (esimerkin 2005) vuosiluku? Ilmeisesti johdonmukaisuuden nimissä vuosiluvun pitäisi olla molemmissa kohdissa (tekstissä ja lähdeluettelossa) jälkimmäinen, mutta tässä vastauksessa ei sitä jostain syystä mainittu. Eli toisin sanoen alkuperäistä vuosilukua ei merkitä lainkaan?