Miten kirjoitetaan tutkimuksessa, kun puhutaan anonyymistä toimeksiantajayrityksestä, laitan esimerkit: 1. tästä voimme päätellä, että yritys X:n henkilöstö…

Kysytty

Miten kirjoitetaan tutkimuksessa, kun puhutaan anonyymistä toimeksiantajayrityksestä, laitan esimerkit:
1. tästä voimme päätellä, että yritys X:n henkilöstö..... VAI tästä voimme päätellä, että yrityksen X henkilöstö..... Eli taivutus sanaan yritys vai kirjaimeen X ?
2. tästä voimme päätellä, että Yritys X:n henkilöstö.... tästä voimme päätellä, että yritys X:n henkilöstö.... Eli sanan Yritys eka kirjain isolla vai pienellä?

Vastaus

Vastattu

Tämäntyyppisiä lyhenteitä, tunnuksia ja koodeja voidaan taivuttaa käyttämällä kaksoispistettä. Voidaan siis taivuttaa “yritys X:n”, mikä on sujuvampaa kuin “yrityksen X”.

Alkukirjain valitaan sen mukaan, onko kyseessä erisnimi vai yleisnimi. Tässä tapauksessa sana “yritys” vaikuttaa olevan yleisnimi, joten se kirjoitetaan pienellä.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/139

https://www.kielikello.fi/-/miten-lyhennetta-taivutetaan-