Miten kauan kirjan tulo kirjastoon kestää? Druidiset sirut : Santiago de Compostela kutsuu ISBN 9789527286005 on tilattu Helmet kirjastoille helmikuun…

Kysytty

Miten kauan kirjan tulo kirjastoon kestää? Druidiset sirut : Santiago de Compostela kutsuu ISBN 9789527286005 on tilattu Helmet kirjastoille helmikuun puolivälissä. Kirja on ilmestynyt maaliskuun puolivälissä, mutta ei kirjastoissa saatavilla kuin 2 kpl. Sekä Bookyyn että Kirjavälitykseen on tilattu kirjoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksittäisen kirjan reittiin ja kulkunopeuteen vaikuttaa tavattoman moni asia, mutta sen jälkeen kun kirja on saatu kirjastoon, ei niteen saaminen lainattavaksi normaalisti kestä kuin muutaman vuorokauden. Yleisin syy siihen, että kirjaa on saatu jonkin verran, mutta lisäkappaleet viipyvät, on kirjan painoksen tilapäinen loppuminen tai pahimmassa tapauksessa painoksen myyminen loppuun ilman lisäpainosta. Kirjoja kirjastoon välittävällä yrityksellä voi olla myös logistisia ongelmia, joiden takia jotkin kirjaerät eivät liiku kuten on suunniteltu. Tätä ei voi tietää ottamatta yhteyttä Booky.fi:hin ja Kirjavälitykseen. Jos kustantajalla on kirjaa varastossa, ei pitäisi muutamaa viikkoa pidempään mennä koko prosessissa.

Nyt näyttää siltä, että Espoo on saanut kaksi kappalettaan, mutta Helsinki ja Vantaa odottavat vielä omiaan eli kysymyksessä voi olla kahden eri välittäjän erilainen vauhti. Yleisesti ottaen jos kirja on ilmestynyt maaliskuun puolivälissä, ei ole mitenkään epätavallista, että se on kirjastojen kautta saatavilla vasta kuukauden kuluttua. Tämän kirjan kohdalla ei siis voine puhua mitenkään poikkeuksellisen hitaasta prosessista ja valitettavasti näitä eri välittäjien erilaisia rytmejä kohdataan tuon tuostakin.

Heikki Poroila