Otsikko
Miten kaiuttimen bassoelementti tuottaa matalia ääniä? Miksi jotkut kaiuttimet matalempia ääniä kun muut?

Kysytty

Miten kaiuttimen bassoelementti tuottaa matalia ääniä? Miksi jotkut kaiuttimet matalempia ääniä kun muut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseesi ei taida olla ihan helppoa vastata muutamalla sanalla. Sinun kannattaisi tutustua esimerkiksi kirjaan
Tuomela, Pekka: Tee itse hifikaiuttimia
jossa on kuudentoista sivun mittainen luku "Bassotoiston periaatteet".
Myös esimerkiksi seuraavalta sivulta löydät tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat kaiuttimien toistoalueeseen:
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/kaiuttimet.html#johdanto

Karkeasti voisi ehkä sanoa, että suurikartioinen kaiutinelementti jyhkeässä kotelossa tuottaa voimakkaan bassotoiston, mutta nykyisin myös yhä pienemmillä kaiuttimilla pystytään tuottamaan entistä parempaa bassotoistoa.

Tässä muutama katkelma em. Tuomelan kirjasta:

Matalien äänten toisto asettaa kaiuttimelle erityisvaatimuksia. Tavallista kaiutinelementtiä ei voi käyttää bassoalueella sellaisenaan, vaan se on asennettava jonkinlaiseen levyyn tai koteloon. Asennuksella ja koteloinnilla on merkittävä vaikutus kaiuttimen toimintaan.

Matalille taajuuksille tarkoitetut kaiutinelemnetit ovat takaa avoimia, ja ne säteilevät ääntä yhtä paljon molempiin suuntiin. Kartion värähdellessä sen taakse syntyy paineen minimi samaan aikaan kun eteen syntyy maksimi. Taka- ja etusäteily ovat vastakkaisessa vaiheessa, ja ellei elementtiä koteloida, ne vaimentavat toisiaan.

Matalimmilla taajuuksilla aallonpituus on suuri matkaeroon verrattuna, ja vaihesiirto jää vähäiseksi. Siten avoimen elementin toisto on tällä alueella hyvin heikko. Keskitaajuuksia kohti aallonpituus pitenee, ja takasäteilyn vaihesiirron samalla kasvaessa toisto alkaa vahvistua. Voimakkaimmillaan toisto on taajuudella, jonka aallonpituu on puolet matkaerosta.

Avoimen kaiuttimen vaimeata matalien taajuuksien toistoa voidaan vahvistaa asentamalla kaiutin levyyn. Silloin vastakkaiselta puolelta lähtevä aalto joutuu kulkemaan pitemmän matkan, mikä vähentää taipumusta äänen kumoutumiseen. Vaikutus on sitä suurempi mitä kookkaampi levy on. Avoimen kaiuttimen toistoa voi vahvistaa myös käyttämällä useampia tai kartioltaa suurempia elementtejä.

Kun elementti sijoitetaan suljettuun koteloon, kaiutin on mahdollista tehdä kohtalaisen pieneksi ja samalla voidaan välttää avoimen rakenteen tuoma bassojen kumoutuminen.

Em. Tuomelan teoksessa on myös kokonainen luku erityisten alabassokaiuttimien eli subwoofereiden toiminnasta. Teoksen lisäksi kirjastoista löytyy monia muita kirjoja kaiuttimista ja niiden rakentamisesta ja toimintaperiaatteista. Tässä HelMet-kirjastojen tarjontaa aiheesta:
http://www.helmet.fi/search~S9*fin?/dkaiuttimet/dkaiuttimet/1%2C2%2C29%…