Otsikko
Miten Haavoittunut enkeli taideteos liittyy kristinuskon?

Kysytty

Miten Haavoittunut enkeli taideteos liittyy kristinuskon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maalauksella ei ilmeisesti ole suoraa kristinuskoon liittyvää yhteyttä, enemmänkin symboliikkaa liittyen taiteilijan sairastumiseen, sekä siitä toipumiseen.

Kansallisgallerian sivulla maalauksesta kerrotaan mm. näin:

.."Teos puhuttelee meitä varmaankin siksi, että se on niin arvoituksellinen. Mitä oikeastaan tarkoittaa, että kaksi vakavannäköistä poikaa kantavat päänsä loukannutta enkeliä keväisen karussa maisemassa? Enkelikin näyttää paremminkin enkelinpukuun pukeutuneelta tytöltä kuin eteeriseltä ilmestykseltä"..

.."Hugo Simberg kärsi loppusyksystä 1902 kevääseen 1903 vakavasta hermosairaudesta ja oli hoidettavana Diakonissalaitoksen sairaalassa Helsingin Kalliossa. Sairaudesta toipuminen tuntui Simbergistä suoranaiselta ihmeeltä ja siltä kuin hän olisi saanut elämän takaisin.

Haavoittunut enkeli kuvaa näitä tuntoja"..

Teksti: Satu Itkonen

Tarkempi analyysi löytyy Kansallisgallerian sivulta:

 https://www.kansallisgalleria.fi/fi/object/396251

0 ääntä

Kommentit

Onko aihe niin epätavallinen, että kysymystä ja vastausta ei voi asiasanoittaa myöhemmin löydettäväksi?