Miten avaruuden tyhjiössä jäähdytetään kohteita, latteita yms.

Kysytty

Miten avaruuden tyhjiössä jäähdytetään kohteita, latteita yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvaltain ilmailu- ja avaruushallintaviraston eli NASA:n verkkosivuilta on saatavilla tietoa kansainvälisten avaruusasemien rakenteista. "Reference Guide to International Space Station" -dokumentin mukaan esimerkiksi voimanlähteitä jäähdytetään nesteperusteisesti. Avaruusalusta ja sen laitteiston tuottamaa lämpöä puolestaan jäähdytetään vesi-ammoniakkiperusteisen jäähdytysjärjestelmän avulla. Aluksen sisätilojen vesikiertoisesta järjestelmästä lämpö siirtyy lämmönvaihtimen kautta avaruusaluksen ulkopuoliseen, ammoniakkia sisältävään järjestelmään. Lämmennyt ammoniakki luovuttaa lämmön avaruuteen jäähdyttimien kautta.

Kansainvälisten avaruusalusten rakenteita kuvaava dokumentti löytyy NASA:n Space Sation Assembly -verkkosivuilta.

Tarkempia vastauksia aiheeseen voi saada tiedeyhteisön asiantuntijoilta. Esimerkiksi Jyväskylän yliopiston sivuilta löytyy "Kysyttävää luonnosta tai tieteestä?" -osio, jonka kautta voit lähettää kysymyksen tutkijoille. Suomen Akatemia ylläpitää Tietysti.fi -sivustoa, joka kertoo yleistajuisesti Akatemian rahoittamasta tutkimuksesta sekä tieteestä ja tutkimuksesta yleensä. Sen Kysy tieteestä -osion kautta voit lähettää oman kysymyksesi asiantuntijoille.

1 ääntä

Kommentit

Avaruuden tyhjiössäkin jäähdytinritilät ja vastaavat rakenteet viilenevät säteilemällä lämpöä ympäristöönsä.