Otsikko
Miten 1960- ja 1970-luvuilla haettiin Miss Suomi-kilpailuihin? Joistakin misseistä on tieto että "sejase" ilmoitti hänet kilpailuun. Miten tämä tapahtui…

Kysytty

Miten 1960- ja 1970-luvuilla haettiin Miss Suomi-kilpailuihin? Joistakin misseistä on tieto että "sejase" ilmoitti hänet kilpailuun. Miten tämä tapahtui käytännössä? Lähetettiinkö ensin kuva, ja minne? Miten asia sitten eteni? Miten karsittiin ehdokkaat loppukilpailuun?

Vastaus

Vastattu

Pirkko Mannola on Miss Suomi 1958 ja hänen muistelmissaan "Elämäni kiertueet" on kuvaus hänen tiestään Suomen kauneimmaksi.

Tässä jotain faktoja :

-Pirkon veli  keksi kaverinsa kanssa lähettää Pirkon kuvat kilpailuun saadakseen löytäpalkkion 25 000markkaa. Nähtävästi tämän summan sai voittajan kilpailuun ilmoittanut henkilö.

-Kuvat olivat Suomen Trikoon ottamia mallikuvia, joissa Pirkko esitteli jumppereita ja uimapukuja. Ohjelmapalvelu Oy valitsi näistä kuvista ne, jotka he kutsuivat kilpailuun.

-Kilpailuun osallistujalla piti olla arkipuku, iltapuku ja uimapuku. Pirkon uimapuku oli hänen oma uikkarinsa, moneen kertaa uitu.

Missikisojen ilmoittaumismenettely vaihteli eri vuosina. Aiheesta löytyy lisää tietoa mm. seuraavista kirjoista :

TEKIJÄ    Mannola, Pirkko
TEOS    Elämäni kiertueet / Pirkko Mannola ; toimittanut Anja Harvilahti-Rautonen
Julkaisutiedot    Helsinki : Tammi, 1992

TEKIJÄ    Mikkonen, Timo T. A.
TEOS    Suomen kauneimmat : missivuodet 1931-2000 / Timo T. A. Mikkonen
Julkaisutiedot    Helsinki : WSOY, 2000