Mitähän tarkoittaa paikannimi "Kaleton", joka esiintyy monissa eri yhteyksissä ja eri puolilla Suomea?

Kysytty

Mitähän tarkoittaa paikannimi "Kaleton", joka esiintyy monissa eri yhteyksissä ja eri puolilla Suomea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisessa paikannimikirjassa (2007) on seuraava selitys:
"Kaleton: kyläkunta Keuruulla Keski-Suomessa. Varsinkin Kalaton-nimiset pikkujärvet ovat tavallisia koko maassa Pohjanmaata lukuun ottamatta. Kaleton - Kaletonlampi -nimisiä lampia on Suomessa puolensataa. Niitä on erityisesti Keski-Suomessa, Pohjois-Savossa ja Kainuussa, ja niitä on selitetty kalattomuudella tai vähäkalaisuudella. Keuruulla ei Kaleton-nimistä järveä tunneta; ehkä nykyisen Ilvesjärven vanha nimi on ollut Kaleton. Kylän nimi perustuu talon nimeen, talo sijaitsee Ilvesjärven eteläpäässä."

Tellervo Kijanen on tehnyt laudatur-työnsä Ruoveden vesistönnimistöstä, mutta siitä ei löytynyt ko. nimeä.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus tutkii ja huoltaa nimistöä, tuottaa nimistöaiheisia julkaisuja ja ylläpitää laajoja nimiaineistoja. Lisätietoa nimistä voi kysyä myös sieltä.
Tutkimuskeskuksen verkko-osoite on http://www.kotus.fi/index.phtml

22 ääntä

Kommentit

Virtain laivarannan lahdenpohjukka urheilupuistoineen on paikannimeltään Kaleton ja puisto on nimeltään Kalettomanpuisto!

Ruovedellä nimenomaan on Kaleton-niminen pikkujärvi

KALETON ~ Kylä on saanut nimensä kalettamispaikan eli kale-verkon vetopaikan, kaletton, mukaan.

Kts. Wikipedia, kaleton