Otsikko
Mitä vornikka-sanalla tarkoitetaan? Sana esiintyy esimerkiksi Joel Lehtosen Putkinotko-romaanissa ja muuallakin olen tuohon törmännyt.

Kysytty

Mitä vornikka-sanalla tarkoitetaan? Sana esiintyy esimerkiksi Joel Lehtosen Putkinotko-romaanissa ja muuallakin olen tuohon törmännyt.

Vastaus

Vastattu

Putkinotkossa sana tarkoittanee samaa kuin 'vornikas'. Kiihtelysvaaran murteen sanakirjassa (10.osa) sanotaan, että 'vornikas' on "siassa tavattava, iso musta täi". Putkinotkossahan Juutas Käkriäinen sanoo, "vornikan" purreen häntä. Mainitun sanakirjan mukaan 'vornikka'-sanaa voi käyttää myös tähän tapaan: "Sika on iso vornikka. On se koko vornikka!". Vornikalla voidaan tarkoittaa myös talonmiestä. Parrai päi -Keskikannaksen murresanakirjassa sana on esitetty muodossa 'vorniekka', joka tarkoittaa "talosta huolehtivaa". Google-haun avulla saa selville, että sanaa on käyttänyt nimenomaan tässä merkityksessä myös Jari Tervo teoksessaan Troikka.

5 ääntä

Kommentit

venäjän kielen sana dvornik tarkoittaa talonmiestä, huoltomiestä tai siivoojaa - mutta myös tuulilasinpyyhkijää.