Mitä tietokirjaa/tietokirjoja suosittelisitte 10-vuotiaalle pojalle murrosiästä ja seksuaalisuudesta? Aihetta oli käsitelty 4. luokan ympäntunnilla (seksin ja…

Kysytty

Mitä tietokirjaa/tietokirjoja suosittelisitte 10-vuotiaalle pojalle murrosiästä ja seksuaalisuudesta? Aihetta oli käsitelty 4. luokan ympäntunnilla (seksin ja vauvojen yhteys oli selitetty, oli puhuttu yöllisistä siemensyöksyistä ja pornosta, mutta ilmeisesti esim. itsetyydytyksestä ei). Tuntuu, että toisaalta 10-vuotias on vielä nuori murrosikäoppaisiin, mutta toisaalta aihe selvästi kiinnostaa ja esim. henkilökohtaisen hygienian käsittely vielä kirjankin muodossa olisi hyväksi. Pienten lasten "vauvat tulevat äidin vatsasta" -kirjat taas eivät missään nimessä riitä. Onko jotakin välimallin kirjoja olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä olisi muutama ehdotus.

Fiske, Anna: Kaikilla on takapuoli (Otava, 2021)

Cox, Lizzie: Poikien kirja (Tactic Publishing, 2018)

Mitä kummaa minussa tapahtuu? (Sanoma Magazines Finland, 2007)

Plaisted, C.A. : Poikien jutut (Karisto, 2012)

Simonsson, Nathalie : Maailman tärkein kirja : kehosta, tunteista ja seksistä (Otava, 2021)

Harris & Emberly: Nyt puhutaan seksistä : kirja kasvamisesta, ruumiin muutoksista, seksistä ja terveydestä (Mäkelä 2011)

Cacciatore, Raisa et al.: Legopalikoista leopardikalsareihin : pojan matka mieheksi (Tammi, 2009)