Mitä tietoja näkyy ISBN-koodista?

Kysytty

Mitä tietoja näkyy ISBN-koodista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Yliopiston kirjaston ISBN-keskuksen kotisivuilla, http://www.lib.helsinki.fi/julkaisuala/isbn, kerrotaan ISBN (International Standard Book Number)- tunnuksesta ja sen rakenteesta seuraavasti:

"ISBN-tunnus sisältää kirjaimet ISBN ja 10 merkkiä, jotka jakautuvat neljään osaan – ensin on maantunnus tai kieliryhmän tunnus, sitten kustantajantunnus ja julkaisuntunnus sekä viimeisenä tarkistusmerkki. Esimerkiksi ISBN 951-1-12345-8
951 = maantunnus tai kieliryhmän tunnus
1 = kustantajantunnus 12345 =julkaisuntunnus
8 = tarkistusmerkki

Maantunnus 951 tai 952 kertoo, että kirja tai muu erillisteos on julkaistu Suomessa. Kieliryhmän tunnukset 0 ja 1 ovat englanninkielisen kielialueen tunnuksia, ja niitä käyttävät esim. Iso-Britannia, USA, Australia ja englanninkielinen Kanada.
Kustantajantunnus vaihtelee yhdestä viiteen merkkiin kustannustoiminnan laajuuden mukaan. Julkaisuntunnus identifioi tietyn kustantajan yksittäisen julkaisun. Tarkistusmerkki paljastaa atk-käsittelyssä virheelliset tunnukset. Tarkistusmerkki 10 korvataan kirjaimella X....
ISBN annetaan kaikille teoksille, jotka sisällöltään vastaavat kirjaa. Sen vuoksi sillä, missä fyysisessä muodossa sisältö esitetään tai välitetään, eiole merkitystä. Fyysinen muoto voi olla painettu kirja, audiovisuaalinen tai elektroninen tallenne. Erillinen ISBN-tunnus annetaan jokaiselle kirjalle tai muulle erillisteokselle, sen jokaiselle asulle ja muutoksia sisältävälle painokselle. "

Etsimänne kirja; Nihon Voguen kustantama Meshworks with fabrics, ISBN4-529-03004-0 löytyy tosiaan Akateemisen kirjakaupan verkkokaupan sivuilta, http://kauppa.akateeminen.com , ISBN-tunnuksella ja teoksen hinta on 65,26 euroa / 388,00 mk.
Suomalaisen kirjakaupan verkkokaupasta, www. suomalainen.com , en kyseistä teosta löytänyt.
Kirjaa kannattaa etsiä ulkomaisista verkkokaupoista, joita löydät esimerkiksi Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupaloista http://www.makupalat.fi/ - valitse taiteet - kirjallisuus - kustantajat, kirjakaupat.