Mitä tiedetään Haapaniemen kenttäsairaalasta, joka oli toiminnassa Kustaa III:n aikaisessa sodassa 1700-luvun lopulla?

Kysytty

Mitä tiedetään Haapaniemen kenttäsairaalasta, joka oli toiminnassa Kustaa III:n aikaisessa sodassa 1700-luvun lopulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kenttäsairaala toimi sodan ajaksi toimintansa keskeyttäneen Haapaniemen sotakoulun tiloissa Haapaniemen kuninkaankartanossa. Sairaalassa hoidettiin lähinnä Savon joukkojen potilaita. Sairaalan lääkärinä oli Savon rykmentistä komennettu välskäri Georg Gottfrid Sewatski, sekä lisäksi kapteeni J. W. Meinander ja vänrikki H. W. Orbinski. Sodan aikana toimineiden sairaaloiden kulujen perusteella Haapaniemi oli suhteellisen pieni toimija, suurempien sairaaloiden ollessa etelärannikolla. Sairaalassa menehtyneet (lähteissä vaihtelevasti 70-250 henkeä) on haudattu talon lähellä olevan niityn, Suurensuon, hiekkakankaaseen. Rauhan tulon jälkeen sotakoulu jatkoi toimintaansa kartanossa, kunnes sen rakennukset paloivat 1818. Sairaalan toiminnasta näyttäisi olevan vähän tietoja kirjallisuudessa, mutta Kustaan sodan aikaisia sotasairaaloita ja sairaanhoitoa on käsitelty yleisellä tasolla esim. Screenin ja Lindénin teoksissa.

Lähteitä:

(1944). Haapaniemestä Santahaminaan. Helsinki: XXVII kadettioppilaskunta.
Lindén, K. E. (1920). Förhållanden och sjukvård under kriget i Finland 1788-1790. Helsingfors.
Screen, J. E. O. (2007). The army in Finland during the last decades of Swedish rule (1770-1809). Helsinki: Finnish Literature Society.
Tigerstedt, E. S. (1910). Haapaniemi krigsskola, dess lärare och elever: Anteckningar, handlingar, bref och matrikel. Helsingfors: Söderström.

4 ääntä

Kommentit

Löytyykö mistään potilaiden nimiä, jotka olivat Haapaniemen kenttäsairaalassa hoidettavina Suomen sodan aikoihin?