Mitä terveyttä edistäviä vaikutuksia tyrnimarjalla on ihmiselle? Tyrnimarjatäysmehu maistuu väkevältä; onko se hapanta ja siten erityisen haitallista hampaille…

Kysytty

Hei!

Mitä terveyttä edistäviä vaikutuksia tyrnimarjalla on ihmiselle? Tyrnimarjatäysmehu maistuu väkevältä; onko se hapanta ja siten erityisen haitallista hampaille? Kiitos vastauksestanne etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tyrnin marjat sisältävät runsaasti vitamiineja ja muita elimistölle hyödyllisiä aineita. C-vitamiinia tyrnissä on kolme kertaa enemmän kuin appelsiinissa. Tyrnimehua on käytetty esim. torjumaan verisuonten kalkkeutumista. Tietoa tyrnimehun vaikutuksesta hampaille en valitettavasti löytänyt. Seuraavalla Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen sivulla on listattu tyrnin terveysvaikutuksia
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=455&lang=fi

Lähde: Hannele Klemettilä: Mansimarjasta punapuolaan: Marjakasvien kulttuurihistoria ( Maahenki 2011)