Mitä tempuksia edustavat seuraavat lauseet "minä olen juoksemassa" ja "minä juoksen parhaillani"? Miten nämä lauseet siis selitetään kielioppitermein?

Kysytty

Mitä tempuksia edustavat seuraavat lauseet "minä olen juoksemassa" ja "minä juoksen parhaillani"? Miten nämä lauseet siis selitetään kielioppitermein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Molemmat tempukset ovat preesensejä: olen ja juoksen. Ensimmäisessä lauseessa on myös mukana verbin juosta kolmas infinitiivi. Kolmas infinitiivi on nominaalimuoto, eli se taipuu kuten substantiivi.

Kielioppikirjoista tempusmuodot löytyvät osasta verbimuodot.