Mitä tarkoitusta varten klorofyllissä on magnesiumia? Vastaako klorofyllin magnesium jossakin mielessä hemoglobiinin rautaa?

Kysytty

Mitä tarkoitusta varten klorofyllissä on magnesiumia? Vastaako klorofyllin magnesium jossakin mielessä hemoglobiinin rautaa?

Vastaus

Vastattu

Sokerijuurikkaan tutkimuskeskuksen nettisivuilla kerrotaan magnesiumin merkityksestä (sokerijuurikkaalle, mutta sama koskenee muitakin kasveja) mm. seuraavaa:"Magnesiumilla on tärkeä tehtävä yhteyttämisessä, sillä se on klorofyllin eli lehtivihreämolekyylin keskusatomi.  Lehtivihreä sitoo auringon valoenergian. Magnesiumilla on keskeinen tehtävä myös entsyymitoiminnan  aktivaattorina ja energiansiirrossa. Magnesium säätelee kaliumin ja kalsiumin ohella kasvin vesitaloutta säätelemällä solujen osmoottista painetta."

Helsingin Sanomien tiedeartikkeli (HS 15.5.2007) rinnastaa vahvasti lehtivihreän magnesiumin ja hemoglobiinin raudan:"Lehtivihreä eli klorofylli on hemoglobiinin ja myoglobiinin kaltainen molekyyli. Ne taas ovat punaisia, koska magnesiumin paikalla on rauta-atomi."