MItä tarkoittaa Tristitia? Itsetuhoisuutta?

Kysytty

MItä tarkoittaa Tristitia? Itsetuhoisuutta?

Olen joskus törmännyt tähän sanaan ja se oli ilmeisesti yksi kuolemansynneista vanhoina aikoina, ennen nykyistä seitsemää klassikkoa, Ylpeyttä, Vihaa, Kateutta, Laiskuutta, Ahneutta, mässäilyä ja Himoa.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on latinan kielen sana, ja sanakirjan mukaan tristitia on käännettynä murhe, surumielisyys, tylsyys.

Ensimmäinen lista, jonka koosti Pyhä Antonius, koostui 25 paheesta, joka sittemmin pienentyi kahdeksaan paheeseen Evagrios Pontoslaisen käsissä. Näissä käännöksissä mainitaan mässäily, himokkuus, ahneus, melankolia, viha, henkinen velttous, turha kunnianhimo ja ylimielisyys. Nämä kuolemansynnit levisivät länteen Evagrioksen oppilaan Johannes Cassianuksen mukana, joka puhui "kahdeksasta pahasta ajatuksesta": vatsanpalvonnasta, lihanhimosta, rahanhimosta, vihasta, murehtimisesta, alakuloisuudesta, turhamaisuudesta ja ylpeydestä.

Seitsemäksi kuolemansynniksi lista muuttui paavi Gregoriuksen aikana, jossa murehtiminen ja alakuloisuus yhdistyivät hengen velttous-termin alle - eli tristitia ja acedia yhdistyivät yhdeksi ja tunnetaan tätä nykyä termillä sloth eli laiskuus. Tuomas Akvinolaisen lajittelemana 1200-luvulla törkeimpien syntien lista vakiintui seitsemäksi perisynniksi tai kuolemansynniksi Katotilaisen kirkon katekismuksessa.

Lähteet:
Pitkäranta, Reijo: Suomi-latina-suomi-sanakirja (WSOY, 2001)

Heinimäki, Jaakko: Seitsemän syntiä (Like, 1999)

https://www.le.ac.uk/arthistory/seedcorn/faq-sds.html