Otsikko
Mitä tarkoittaa termit depolarisoiva ja nondepolarisoiva? Termejä käytetään anestesialääkkeiden yhteydessä, kun ihmisen lihaksia relaksoidaan.

Kysytty

Mitä tarkoittaa termit depolarisoiva ja nondepolarisoiva? Termejä käytetään anestesialääkkeiden yhteydessä, kun ihmisen lihaksia relaksoidaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Termi depolarisoiva (de- latinaksi pois + polus latinaksi kiertopiste, napa) tarkoittaa polarisaatiota poistava, esim. impulssin kulkuun liittyvä, hermo- tai lihassolun solukalvolle ominainen lepopotentiaalieron hävittävä lyhyeksi ajaksi. Lähde: Lääketieteen termit : Duodecimin selittävä suursanakirja. 3. uud. p. Helsinki, 1999.

Termistä nondepolarisoiva (non- latinaksi ei) on runsaasti tietoa teoksessa Anestesiologia /toim. Per Rosenber et al.) 2. uud. p. Helsinki, Duodecim, 2006, ss. 140-149.