Mitä tarkoittaa sana : kekkeruusi

Kysytty

mitä tarkoittaa sana : kekkeruusi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanalle kekkeruusi löytyy selitys seuraavasta kirjasta:

Hannu Hyttinen: Pipa päässä rotvallir reunalla : taskusanakirja tampere-suomi (1995)

kekkeruusi - hepsankeikka t. muuten epäluotettava t. häilyväinen henkilö t. kaupungilla kukkoileva epämääräinen tyyppi

127 ääntä

Kommentit

Vanhana tamperelaisena, minä yhdistäisin kekkeruusin lähinnä milespuoliseen henkilöön, tyhjäntoimittajaan, mitään aikaansaamattomaan, en missään tapauksessa hepsankeikkaan.

Juu, miäs voi olla kekkeruusi, ei naine.

Kekkeruusi, on esim täällä pohjantähden alla kirjasta tuttu Kansanuutis-lehden toimittaja- kustantaja tms.. Jotka kirjoittavat politiikkaa päivällä ja juovat tyhmien rahoja illalla, siis niiden tyhmien jotka lehteä tilaavat tietämättä että ainkin nykyään sosialistipuolueet ovat enemmän kokoomukselaisia porvareita kuin kokoomukselaiset porvarit!

"Hepsankeikka" ja "Kaupungilla kukkoileva epämääräinen tyyppi" ovat tosiaan mielestäni ihan hyviä luonnehdintoja kekkeruusille.

Kekkeruusi sana viittaa usein juuri pukeutumiseen tai ulkomuotoon; henkilöön joka pyrkii tekemään itsestään spektaakkelin. Kekkeruusi pukeutuu omasta mielestään äärimmäisen tyylikkäästi ja muodikkaasti erottuen kuitenkin muista ajan muotitrendeistä. Kekkeruusin luonteeseen voi liittyä omahyväisyys ja itseriittoisuus.

Englanninkielen sana "fop" voisi olla yksi hyvä käännös kekkeruusille. https://en.wikipedia.org/wiki/Fop

Myös amerikkalainen "pimp" (parittaja) on usein ulkomuodoltaan äärimmäisen yltiö kekkeruusimainen. http://tinyurl.com/ycsm2yb3

Kekkeruusi sanaa Tampreella hieman harvemmin käytetään kohteliaisuutena, joskin käänteisesti voi se todella myös olla äijämäinen kohteliaisuus toisen huolitellusta ulkomuodosta.

Jos erehdyin nuoruudessani liikaa peilailemaan tai pynttäytymään saattoi äitini naureskella minulle ilkikurisesti ja nimitellä kekkeruusiksi. Äidillä oli myös aito huoli siitä, että kekkeruusiuteni olisi pysyvämpi piirre, jota saisi sitten hävetä jatkuvasti muiden silmissä. Oli häestä tarpeeksi kurjaa, että suvun entinen päämies Pappa Järvinen oli eläissään melkoinen kekkeruusi. Hänen tatuointinsa, kiiltävät nahkatakkinsa ja muut mustalaismaiset pukeutumistyylinsä herättivät kuulemma aikanaan kosolti ei-toivottua huomiota.

En ole myöskään koskaan kuullut kekkeruusi -sanaa käytettävän kuin miehistä, mutten toisaalta näe mitään erityistä syytä miksei naistakin joissakin tapauksissa voisi kutsua kekkeruusiksi.

Kekkeruusi sanalla ei suoranaisesti ole homoseksuaalisuuteen tai "metroseksuaaliin" henkilöön viittaavaa konnotaatiota. Hyvin huoliteltu kumman tahansa ryhmän edustaja voi kuitenkin herkästi tulla nimitellyksi kekkeruusiksi. Kuitenkin kekkeruusiksi miellettävä "kukkoileva" tai "kukkomaisesti pukeutuva" tyyppi on useinmiten hetero seksuaaliselta suuntautumiseltaan.

Kekkeruusi sanalla on vahvasti myös "keikari" -sanaan liittyviä negatiivisia mielleyhtymiä.

Summa summarum, kekkeruusi on hieno tampereenkielen sana, johon kannattaa suhtautua pienellä huumorilla, useinmiten hyväntahtoisena veljellisenä ivana. Harvoin sillä pyritään ketään syvästi loukkaamaan. Ja oman elämäsä eksentrikko voi toki myös olla ihan ylpeästi kekkeruusi.