Otsikko
Mitä tarkoittaa Ruotsissa "RÅ" tai "NJA", onko niiden vastine Suomessa KKO:n julkaistut ennakkotapaukset-sarja?

Kysytty

Mitä tarkoittaa Ruotsissa "RÅ" tai "NJA", onko niiden vastine Suomessa KKO:n julkaistut ennakkotapaukset-sarja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsin korkeimman oikeuden ratkaisuja julkaistaan kausijulkaisun Nytt juridisk arkiv osassa I (NJA I). Julkaisu jakaantuu kahteen osastoon, jossa ensimmäisessä ovat varsinaiset ennakkopäätökset. Toisessa osastossa "Notiser" ovat tiivistelmät niistä ratkaisuista, joita Ruotsin korkein oikeus ei ole pitänyt varsinaisina ennakkoratkaisuina. Ratkaisuihin viitataan esim. NJA 1995 s. 150, jossa sivunumero viittaa siihen kohtaan mistä ko. oikeustapaus alkaa.

Ruotsin ylimmän vero- ja hallintotuomioistuimen Regeringsrättenin (RR) ratkaisut julkaistaan teoksessa Regeringsrättens årsbog. Lyhenne RÅ viittaa kyseiseen teokseen.