Mitä tarkoittaa rauhanmerkki, jossa on ympyrän sisällä nurinpäin oleva risti (löytyykö aiheesta kirjallisuutta)

Kysytty

Mitä tarkoittaa rauhanmerkki, jossa on ympyrän sisällä nurinpäin oleva risti (löytyykö aiheesta kirjallisuutta)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rauhansymboleista oli juttu Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä (nro 15/03). Tämä on suora lainaus lehdestä: "Tunnetuin rauhanmerkeistä lienee peace-merkki, risti jonka vaakalinja osoittaa päistä alas. Peace-merkki on usein yhdistetty 1960-luvun hippiliikkeeseen, mutta se on ollut käytössä jo 1950-luvulla. Merkin syntyhistoriasta on esitetty eri teorioita. Parhaimman mukaan merkissä olisivat vanhan lippuviestijärjestelmän mukaiset kirjaimet n ja d. Ne viittaavat termiin `nuclear disarmament` (ydinaseiden riisunta). Merkkiä on tulkittu myös muinaissymbolina sekä muunnoksena kristillisestä rististä. Nykyisin peace-merkki on vakiintunut osaksi nuorisomuotia."

Kirjastoista löytyy erilaisia symboli- ja merkkikirjoja sekä -hakuteoksia.
Esim. Bruce-Mitford; Viestivät merkit paljastavat symbolit. Helsinki : Helsinki Media, 1997.

Voit hakea oman kirjastosi kokoelmatietokannasta lisää teoksia esimerkiksi seuraavilla hakusanoilla: symbolit, symboliikka, merkit

Katso myös https://www.symbols.com/ ->word index -> peace

24 ääntä

Kommentit

Rauhanmerkki näyttää minusta myös jollain tapaa ohjukselta tai raketilta tai joltain sen kaltaiselta, mikä on tietenkin paradoksi. Ilman hippiliikettä tämähän olisi silloin voinut olla joku armeijan joukko-osaston tunnus... Uskoisin että tämä oltaisiin tajuttu matkan varrella, ja selitys on jokin tietty muu.