Otsikko
Mitä tarkoittaa "pohjoinen ulottuvuus"?

Kysytty

Mitä tarkoittaa "pohjoinen ulottuvuus"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Euroopan unionin The Northern Dimension –sivuilta http://europa.eu.int/comm/external_relations/north_dim/index.htm saat ehkä parhaiten tietoa pohjoisesta ulottuvuudesta.

EU:n ulkopolitiikan sekä yhteistyöohjelmien osaksi luotu pohjoinen ulottuvuus esiteltiin ensimmäistä kertaa virallisesti EU:n piirissä Luxemburgin huippukokouksessa 1997. Pohjoisella ulottuvuudella viitataan Itämeren alueeseen, Jäämeren alueeseen ja Luoteis-Venäjä. Käsite on tuotu lähemmäs käytäntöä Feirassa 2000 hyväksytyn pohjoisen ulottuvuuden toimintaohjelman myötä. Feirassa määriteltiin myös pohjoisen ulottuvuuden keskeiset prioriteetit, jotka ovat ympäristö, ydinturvallisuus, toiminta kansainvälistä rikollisuutta vastaan sekä Kaliningradin alue. Toimintaohjelman tavoitteissa korostuu näiden ohella myös energiasektorin yhteistyö sekä maiden välisen liikenteen infrastruktuurin parantaminen pohjoisilla alueilla. Euroopan komissiolla on keskeinen rooli toimenpideohjelman toteutuksessa.

Pohjoista ulottuvuutta käsittelevää kirjallisuutta löytyy mm. Eduskunnan kirjastosta, jonka kokoelmatietokanta Selmasta http://selma.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?LANGUAGE=Finnish&DB=loc… voit tehdä esimerkiksi sanahaun "pohjoinen ulottuvuus".