Mitä tarkoittaa lyhenne "App." esimerkiksi Mozartin kappaleen englanninkielisessä nimessä Divertimento In B Flat KV App. 229?

Kysytty

Hei! Mitä tarkoittaa lyhenne "App." esimerkiksi Mozartin kappaleen englanninkielisessä nimessä Divertimento In B Flat KV App. 229?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ludwig Ritter von Köchel julkaisi v. 1862 Mozartin teosten luettelon "Chronologisch-thematisches Verzeichnis sämtlicher Tonwerke Wolfgang Amadé Mozarts".  Köchelin luetteloon perustuu edelleenkin Mozartin teoksissa käytettävä merkintä, joka koostuu kirjaimista K tai KV ja juoksevasta numerosta (esim. Die Zauberflöte, KV620). Suomalaisissa kirjastoissa käytetään kirjainyhdistelmää KV.

Köchelin luettelosta on ilmestynyt monia painoksia. Köchelin luettelo sisältää myös erittelyn kadonneista, muiden työstämistä, aitoudeltaan epävarmoista ja Mozartin nimiin ujutetuista sävellyksistä (Anhang = liite). Kysymäsi lyhenne App. tarkoitta näitä "liitteitä".  Kysymäsi teos Divertimento In B Flat KV App. 229 on ollut aiemmin Köchelin luettelon liitteessä numerolla 229 (Anh. 229), mutta myöhemmin se on merkitty pääluetteloon: Divertimentot, basettitorvet (3), KV439b.