Mitä tarkoittaa L.T.O. 1942 B II 53 ja L.T.O. 1943 B I 54.2?

Kysytty

Mitä tarkoittaa L.T.O. 1942 B II 53 ja L.T.O. 1943 B I 54.2?

Vastaus

Vastattu

53 viittaa ei-synnynnäiseen läppävikaan (Vitia valvularum cordis acquisita), B II -tarkenne toiminnanvajauksettomaan tapaukseen.

54 viittaa sydänlihaksen sairauksiin (Myodegeneratio cordis. Myocarditis chronica), B I lievään, täysin toiminnanvajauksettomaan tapaukseen. 54.2 kuulostaa erikoiselta, sillä alaluokat on merkitty kirjaimin. Olisikohan kyseessä 54a, eli sepelvaltimojen toiminnanvajaus (Insufficientia arteriarum coronarium cordis)?