Mitä tarkoittaa kun varaamani kirjan kohdalla lukee käsittelyssä, mistä tiedän kauanko kestää ennen kuin sen saa noutaa?

Kysytty

Mitä tarkoittaa kun varaamani kirjan kohdalla lukee käsittelyssä, mistä tiedän kauanko kestää ennen kuin sen saa noutaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Käsittelyssä" tarkoittaa uuden kirjan kohdalla sitä, että se on vielä muovitettavana eli käyttökuntoon laitettavana. Tila muuttuu "Hyllyssä"-tilaksi, kun kirja on käytännössä saatavana. Silloin myös varaukset alkavat toteutua.

Vanhemman kirjan kohdalla "Käsittelyssä" voi tarkoittaa - ja useimmiten tarkoittaakin - sitä, että nide on otettu jostain syystä sivuun, ei kuitenkaan korjattavaksi, sitä varten on oma tilansa. Käsittelytila voi tarkoittaa myös sitä, että teos odottaa luettelointia, jolloin se voi olla tässä tilassa pidempäänkin.

Jos tällaiseen vanhempaan kirjaan tulee varaus, se kyllä normaalisti huomataan ja asiaan puututaan. Uutuuksissa sen sijaan varaukset toteutuvat sitten kun se on teknisesti mahdollista.