Mitä tarkoittaa klassinen kuva-analyysi, josta kuulee usein puhuttavan? Onko se jokin oma tarkkarajainen menetelmänsä, sama asia kuin ikonografia tai…

Kysytty

Mitä tarkoittaa klassinen kuva-analyysi, josta kuulee usein puhuttavan? Onko se jokin oma tarkkarajainen menetelmänsä, sama asia kuin ikonografia tai semiotiikka vai kuva-analyysin metelmiä yhdistävä analyysitapa?

Vastaus

Vastattu

Termiä klassinen kuva-analyysi tai klassinen analyysi (classical analysis, classical image analysis) käytetään muun muassa kemian, sähkötekniikan, biolääketieteen ja tietojenkäsittelytieteen aloilla. Kemiassa klassinen analyysi tarkoittaa sellaista analyysia, jossa toimitaan kemiallisten reaktioiden varassa ilman teknisiä apuvälineitä. Klassinen kuva-analyysi tietojenkäsittelytieteessä puolestaan liittyy kuvan elementtien, kuten värien, kerrosten ja pikselimäärien sekä mahdollisten hyperlinkkien määrittelyyn. Sitä sovelletaan etenkin koneoppimista ja konenäköä koskevassa tutkimuksessa.

Mitä kuva-analyyseihin tekstinymmärtämisen tai taiteentulkinnan suhteen tulee, klassisella analyysilla viitattaneen perinteisiin kuva-analyysin suuntauksiin, joita ovat muun muassa formalistinen, ikonografinen ja historiallinen kuva-analyysi.

Kaikkein ”tyypillisimpänä” analyysikeinona voidaan nähdäkseni pitää formalistista: kuva puretaan elementteihin, muotoihin ja väreihin, joita siinä on käytetty. Analyysia seuraa tulkinta, jossa hyödynnetään esimerkiksi semiotiikkaa, historiaa tai muuta kuvan ulkopuolelta tulevaa tietoa. Esimerkiksi useiden lukioiden verkkomateriaaleissa on hyvää informaatiota kuva-analyysimenetelmistä.

https://www.britannica.com/science/classical-analysis

https://ischool.fcu.edu.tw/featured_item/computer-vision-and-image-analysis/

https://peda.net/kalajoki/kalajoen-lukio/opiskelu-lukiossa/oppiaineet2/kuvataide/kmkjk/kuvien-tutkimista2