Otsikko
Mitä tarkoittaa kantakortissa oleva merkintä "B 16 Nv. II lk". Sen olen saanut selville että "Nv. II lk" tarkoittaa nostoväkeä, mutta erityisesti tuo merkintä …

Kysytty

Mitä tarkoittaa kantakortissa oleva merkintä "B 16 Nv. II lk". Sen olen saanut selville että "Nv. II lk" tarkoittaa nostoväkeä, mutta erityisesti tuo merkintä "B 16" kiinnostaa, sillä se varmaan antaisi syyn vapautukselle.

Vastaus

Vastattu

Merkinnät vaihtelevat hieman vuodesta riippuen, mutta esimerkiksi vuosien 1935 ja 1943 lääkärintarkastusohjesäännöissä luokan 16 merkitys on seuraava:

  • 16. Yksipuolisen, virheellisen ravinnon aiheuttamat taudit (Avitaminosus: Scorbutus etc.)

B-luokalla viitataan eräin rajoituksin sotapalvelukseen kelpaaviin, tarvittaessa palvelukseen rauhanaikana määrättäviin.