Mitä tarkoittaa kantakortin kutsuntapäätöksen "Siirr. Nv II lk. B 31" vuoden 1928 kutsunnoissa.

Kysytty

Mitä tarkoittaa kantakortin kutsuntapäätöksen "Siirr. Nv II lk. B 31" vuoden 1928 kutsunnoissa.

Vastaus

Vastattu

A. Viljasalon aikalaisohje kutsuntaikäisille kertoo seuraavaa:

"Nostoväen toiseen luokkaan siirretään ne asevelvolliset, jotka ovat olleet kutsunnassa, mutta joita ei ole hyväksytty vakinaiseen palvelukseen, sekä ne, jotka palveltuaan 9 kuukautta vian tai sairauden takia vapautetaan vakinaisesta palveluksesta, ellei heitä tällöin kokonaan vapauteta asevelvollisuudesta."

Siirron nostoväen toiseen luokkaan on aiheuttanut silloisen lääkärintarkastusohjesäännön kohta 31. Hyvin epämuodostunut rintakehä. B merkitsee lievemmän laatuista tapausta, josta seuraa vapautus rauhan ajaksi.

Sama kohtalo kohtasi 1920-luvulla noin kolmannesta kustakin ikäluokasta.

Lähteitä ja taustaa: