Otsikko
Mitä tarkoittaa Kalanti?

Kysytty

Mitä tarkoittaa Kalanti?

Vastaus

Vastattu

Paikannimen Kalanti (ruotsiksi Kaland) merkityksestä ollaan oltu montaa mieltä, kertoo Suomalainen paikannimikirja. Kyseisen teoksen sivulla 126 Kalanti-sanan merkityksestä kerrotaan seuraavasti:

"Jotkut tutkijat ovat katsoneet nimen tarkoittaneen alkuaan laajaa hallinnollista aluetta, kihlakuntaa, toiset rajattua aluetta, kylää tms., josta on tullut ajan mittaan suuremman alueen keskus. Arvo Meri (1936) on tulkinnut nimen olleen alkuaan *Kalainen tai *Kalajas (Kalas Sockn 1561, myöh. Kalais) ja tarkoittaneen kalaisaa järveä. Kyseinen järvi olisi voinut olla esim. Hallun kylän luona. Kaland ja Kalandia olisivat ruotsin ja latinan mukaisia muunnelmia. – Lars Huldén (1984, 2001) on esittänyt, että kyseessä voisi olla myös lainanimi: esim. Mecklenburgissa mainitaan paikka nimeltä Alt Kalen 1174, castrum Kalant 1244. Tällöin nimi kertoisi saksalaisvaikutuksista Suomeen hansa-aikana tai myöhemmin. Huldén on referoinut nimestä käytyä laajaa keskustelua 1984 ja Kari Alafrosti 1999."

Lähde: Suomalainen paikannimikirja (Helsinki, 2019). Kotimaisten kielten keskuksen verkkojulkaisuja 63. Kirja on luettavissa pdf-muotoisena verkkojulkaisuna täällä.