Mitä tarkoittaa kaaos-teoria?

Kysytty

Mitä tarkoittaa kaaos-teoria?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaaosteoria on matematiikan ja fysiikan teoria, joka käsittelee tiettyjen ei-lineaaristen dynaamisten järjestelmien käyttäymistä jotka ilmenevät kaoottisina ja joita tunnetusti luonnehditaan herkkänä alkuolosuhteille (perhosvaikutus). Tämä lause on Wikipedian artikkelista, joka löytyy täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaaosteoria

Opetushallituksen sivuilla sanotaan mm. näin: 1980-luvulla kaaostutkimuksesta on muodostunut oma tieteenalansa, joka tutkii kaoottisia ilmiöitä ja niiden lainalaisuuksia. Kaaosilmiöitä esiintyy hyvin erilaisissa yhteyksissä ja ne koskettavat monia eri tieteenaloja, esimerkiksi fysiikkaa, tekniikkaa, biologiaa, yhteiskuntatieteitä, psykologiaa.
http://www.oph.fi/pageLast.asp?path=1,438,3086,3987,28363,28414,28417

Kaaosteoriasta on kirjoitettu myös paljon kirjoja. Tässä muutamia:
Sattuma ja kaaos / David Ruelle
Syvä yksinkertaisuus : kaaos, kompleksisuus ja elämän synty / John Gribbin
Kaaos / James Gleick