70-luvun kuvakirja siitä mitä tapahtuu kun on päivä tuulinen

Kysytty

... (mitä tapahtuu) kun on päivä tuulinen, ja tuulisena päivänä (voi sitä sun tätä sun tuota).....

Pienenä taisin oppia lukemaan lastenkirjasta joka oli ohut, iso ja sininen. Sen juonena oli mitä tapahtuu tuulisena päivänä ja teksti oli runomuodossa sivun alareunassa. Muistaakseni koko aukeama oli aina yhtä kuvaa ja runoa. Vaivaa ihan tavattomasti mistä kirjasta on kyse. Ajankohta todennäköisesti 70-luvun aivan alku.

Vastaus

Vastattu

Kirja on Robert Piercen Tuulinen päivä, suomalainen teksti Marjatta Kurenniemi. Kustantaja Tammi 1970.

Lastenkirjainstituutin tietokanta kuvailee teosta näin:

"Pekka tekee pienen taian ennen kuin lähtee ongelle. Kaunis kesäpäivä muuttuu kuitenkin liian tuuliseksi ja Pekan täytyy rakentaa itselleen tuulensuoja. Laatikkomajastaan hän näkee miten tuuli pyörittelee erilaisia esineitä (mm. sateenvarjo, fiikus, kaappikello, nuojatuoli...). Pekka tekee kalahaavistaan tuulipyydyksen - johon lopulta taian ansiosta onnistuu nappaamaan myös kalan! - Värikuvat valkoisella pohjalla, niukka runomuotoinen teksti. - Kansi sininen; kuvassa Pekan haavissa on kissa, muita eläimiä ja esineitä lentelee ympärillä."