Otsikko
Mitä sukunimi Kaikkonen tarkoittaa?

Kysytty

Mitä sukunimi Kaikkonen tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teoksessa Sukunimet (2000) kerrotaan, että Suomen Kaikko-alkuiset nimet on nimitutkimuksissa yhdistetty germaaniseen henkilönnimeen Gaike, Gaiko. Vanhimmat viittaukset nimeen löytyvät 1400-1500-lukujen lähteistä Satakunnasta ja Etelä-Karjalasta (esim. v. 1481 Tyrväällä henkilönnimiviittaus anti kaykoy , Uudellakirkolla 1550 hans kaiko ja Viipurissa v. 1556 Matz Kaijckone[n]). Savoon nimi Kaikkonen on levinnyt 1500-luvun puoliväliin mennessä ja siellä nimi onkin ollut jo 1800-luvulla kolmanneksi yleisempien nimien ryhmässä (50-200 nimenkantajaa). Pohjoisempaan Suomeen nimi kulkeutui 1600-luvulla. Sukunimi Kaikko on säilynyt Lappeella ja Säkkijärvellä.

Nimistöneuvontaa on saatavilla myös Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen nimitoimistosta (ks. lisätietoja www.kotus.fi – nimistönhuolto – nimistöneuvonta).

17 ääntä
Asiasanat

Kommentit

v.1546 löytyy Kiuruvedeltä, Ylä-Savosta merkintä Niilo Kaikkosesta (Nils/Nico Kaickonen). Hän sai tuolloin kuninkaalta annekirjan maihinsa yhdessä Pekka Pekanpoika Kärkkäisen kanssa kahdeksalla veromarkalla. Nimen alkuperästä on myös perinnetietoa: nimi tulisi verbistä "kaikota".