Otsikko
Mitä sähköön liittyvää esitettiin USA:ssa Omahan (sähkö?)näyttelyssä vuonna 1899? (Vuosi voi olla myös 1889)

Kysytty

Mitä sähköön liittyvää esitettiin USA:ssa Omahan (sähkö?)näyttelyssä vuonna 1899? (Vuosi voi olla myös 1889)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tästä mitä todennäköisimmin Omahan vuoden 1898 maailmannäyttelystä (näyttely jatkui vuoden 1899 kesällä hieman eri nimellä, tämän näyttelyn juliste on osoitteessa http://www.unotv.unomaha.edu/wte/12088.jpg) kerrotaan webbisivulla http://www.unotv.unomaha.edu/wte/wteov.html mm. seuraavaa:
"Most remarkable was the lighting of the Grand Court. A special power plant was built to handle light for the fair. Thousands of incandescent
lights were used for the buildings and grounds. Turning the lights on at dusk was a fair event in itself." ja "Some of the newest
wonders of the day could be seen....the baby incubator and the x-ray machine." Aiheesta on näemmä tehty myös tv-dokumentti, jota sivuilla mainostetaan.

Tuukka Järvi
kirjastovirkailija
Puistolan kirjasto