Otsikko
Mitä Rasmus -nimi tarkoittaa (nimen tausta)? Entä mitä Roope tarkoittaa ? Entä mitä Immanuel tarkoittaa? Onko Siiskonen -sukunimellä jokin tausta?

Kysytty

Mitä Rasmus -nimi tarkoittaa (nimen tausta)?
Entä mitä Roope tarkoittaa ?
Entä mitä Immanuel tarkoittaa?

Onko Siiskonen -sukunimellä jokin tausta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kustaa Vilkunan Suuri nimipäiväkalenteri kertoo, että Rasmus tulee sanasta Erasmus, joka tarkoittaa kreikan kielessä "rakastettava". ”kaivattu”. Almanakassa nimi on Diocletianoksen vainoissa 300-luvun alussa surmatun, legendan mukaan Syyrian Antiokian piispan Pyhän Erasmuksen muistona. Katolisessa kirkossa hänet on luettu yhdeksi neljästätoista ns. hädässä auttajasta, joiden puoleen käännytään varsinkin sairauksien ja tapaturmien sattuessa. Erasmus on ollut erityisesti merenkulkijoiden suojelija. Rasmuksen nimipäivä on 24.10.

Roope, myös Roopertti on kansanomainen asu nimestä Robert. Vanhojen nimien puhuttelumuodot löydettiin virallisiksi etunimiksi 1980-luvulla, niin myös Roope. Nimi otettiin uudelleen almanakkaan vuonna 2000; nimipäivä on 7.6. Robert on englantilainen muoto germaanisesta nimestä Hrodebert (muinaissaksan hrothi, maineikas + berhta, loistava). Ruotsiin nimi Robert tuli 1600-luvulla eräiden skotlantilaisten mukana. Sieltä se saatiin myös Suomen almanakkaan. Tietoja nimestä löytyy mm. seuraavista kirjoista: Uusi suomalainen nimikirja, Lempiäinen: Suuri etunimikirja, 1999, Vilkuna: Etunimet, 2005

Immanuel (hebr. Meidän kanssamme on Jumala), Vanhassa testamentissa Jesajan kirjan ennustuksessa neitsyen synnyttämälle pojalle annettava nimi. Koska tämä nimi ja Jesajan ennustus kytketään Uudessa testamentissa Mariaan ja Jeesuksen syntymään, on Immanuel almanakassa sijoitettu Marian ilmestymispäivän jälkeiseen päivään 26.3. Suomen almanakassa se on ollut siinä v:sta 1710, ajoittain myös muodossa Emanuel. Immo on lyhentymä Immanuelista. Tietoja löytyy kirjasta: Lempiäinen: Suuri etunimikirja, 1999.

Nimestä Siiskonen on 1500-luvun puolivälistä useita tietoja Pellosniemen suurpitäjästä (Ristiinan kunta). Anttolassa nimi on kiteytynyt myös talon- ja kylännimeen Siiskola. Nykyisin Siiskosia on Mikkelin, Anttolan ja Ristiinan tienoon lisäksi mm. Tervossa, Kuopiossa, Joensuussa ja Lieksassa. Ennen viime sotia heitä on asunut myös Viipurissa. Nimen vanhimpien esiintymätietojen perusteella on vaikea päätellä, onko nimi ortodoksista vai läntistä perua, Viljo Nissilä on maininnut (Suomen Karjalan nimistö,1975) Siiskosen ja Siskosen karjalaisina sukuniminä sekä Rääkkylästä talonnimen Sisko 1637, ja arvellut näiden selittyvän ortodoksisista ristimänimistä Siso, Sisso, Sisko, Siisko (ven. Sysoi, Sysoiko).Mikäli nimi on läntistä perua, kyseeseen saattaisi tulla ehkä Sikstus, josta ovat muovautuneet mm. sukunimet Siistonen, Sistonen ja Sistola. Lähteenä Uusi suomalainen nimikirja, 1988.

29 ääntä

Kommentit

häh

ok

mosh