Mitä perhekodista kertovia kirjoja on olemassa? Voin vaikka etälainatakin muista kirjastoista.

Kysytty

Mitä perhekodista kertovia kirjoja on olemassa? Voin vaikka etälainatakin muista kirjastoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeassa: pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmissa ei todellakaan ole perhekoteja käsittelevää kirjallisuutta.

Helsingin yliopiston kirjastoista http://helka.csc.fi/ löytyvät seuraavat teokset:

Turunen, Tero: Aitoo tunnetta? : kahdeksan nuoren kokemuksia elämästä perhekodissa, 2000.
Kirjaa voi lukea Kasvatustieteellisen tdk:n kirjastossa Bulevardilla. Sitä ei saa kotilainaan.

Isoniemi, Riina: "Kappaleen matkaa jotakin hyvää" : Lastensuojelun viikonloppuperhesijoitus avohuollon sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta, 2000. Tämä on Valtiotieteelliseen tiedekuntaan tehty opinnäytetyö, joka on luettavissa Valtiotieteellisen tdk:n kirjastossa.

Mattila, Eevaleena: Yhtä suurta perhettä : perhekotien vastuuhenkilöiden näkemyksiä kasvatuksesta, 2002.
Tutkielma, joka on luettavissa Kasvatustieteellisen tdk:n kirjastossa Bulevardilla.

Yliopistokirjastojen yhteisluettelosta Lindasta löytyvät mm. seuraavat teokset:

Romppainen, Matti: En ollut vielä valmis itsenäistymään.Seurantatutkimus perhekotinuorten asenteesta elämään ja tulevaisuudenodotuksia kuntoutusjakson aikana, 2003.
Kirja on lainattavissa Oulun yliopiston kirjastosta.

Härmä, Ville: Yhteisökasvatus perhekodissa. Näkökulma Ojantakasen perhekodin kasvatustyöhön, 2003.
Tämäkin kirja on lainattavaissa Oulun yliopiston kirjastosta.

Kajaslampi, Nina: Selviytyjänä uudessa kodissa : ammatillisten perhekotien nuoret ja diskursiivinen identiteetti, 2001.
Tämä on Tampereen yliopistoon tehty tutkielma, jonka voi kaukolainata mikrokorttitallenteena opintosalikäyttöön.

Männistö, Yrjö: Monikulttuurinen perhekoti : kokeilun loppuraportti, 2001.
Tätäkin kirjaa voi kaukolainata Oulun yliopiston kirjstosta.

Kaukolainapyynnön voit tehdä verkossa seuraavassa osoitteessa: http://www.lib.hel.fi/kaukopal/pyynto.htm
Kaukopavelumaksu on pääkaupunkiseudun kirjastoissa 4€ / kpl.

Linda-yhteisluetteloa et valitettavasti pääse selaamaan kotikoneeltasi, sen sijaan se on mahdollista kirjastojen asiakastyöasemilta. Niiltä pääset myös Aleksi-tietokantaan, josta löydät viitteitä aihetta käsittelevistä aikakauslehtiartikkeleista.

Hakusanalla "perhekodit" löysin 20 viitettä. Tässä tuoreimpia:

"Koulukodit vieraisilla" / Anssi Juntto. Lapsen maailma, 2003, nro 5, ss. 18-20.

"Äitiys ja isyys ammattina" / Sari Ikäheimo. Vauva, 2003, nro 4, ss. 78-81

"Perhekotien tulevaisuus vakavien haasteiden edessä" /
Juha-Matti Rautiainen. Sosiaaliturva, 2002, nro. 14, ss. 16-17.

"Perhekoti kullan kallis" / Petri Pöntinen. Suomen kuvalehti, 2002, nro 38, ss.34-41