Mitä on vapaa sopimusoikeus? Olen etsinyt guuglaamalla vapaan sopimusoikeuden määritelmää sekä miten se Suomen lainsäädännössä tänään ilmenee, mitkä ovat ne…

Kysytty

Mitä on vapaa sopimusoikeus? Olen etsinyt guuglaamalla vapaan sopimusoikeuden määritelmää sekä miten se Suomen lainsäädännössä tänään ilmenee, mitkä ovat ne lait joissa jotain vapaasta sopimusoikeudesta säädetään.Keskustelu velloo, pidetään mielenilmaisuja, mutta mitä oikein puolustetaan kun puolustetaan vapaata sopimusoikeutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä ei valitettavasti täsmennä, minkä elämänalueen sopimusoikeudesta on kyse. Kuten Wikipedian yleisestä sopimusoikeutta koskevasta artikkelista (https://fi.wikipedia.org/wiki/Sopimusoikeus) voi lukea, käsite on varsin laaja ja koskee yhtä hyvin valtioiden kuin yksityishenkilöiden välisiä, yleensä varallisuuteen liittyviä asioita. Tästä näkökulmasta ei ole olemassa yhtä "vapaan sopimusoikeuden" käsitettä, ellei sitä kytketä täsmälliseen sopimuksen lajiin.

Esimerkiksi valtioiden toiminnan tasolla voidaan sanoa, että liittyminen Euroopan unioniin on rajoittanut Suomen valtioelinten sopimusvapautta. Toisaalta täysivaltaisen yksilön oikeutta tehdä sopimuksia toisten täysivaltaisten kansalaisten kanssa ei juurikaan ole rajoitettu, joten jos tällainen sopimus ei riko mitään lakia, voitaneen puhua hyvin laajasta sopimusvapaudesta.

Itse tunnen käsitteen ennen muuta tekijänoikeuslainsäädännöstä, jossa sillä tarkoitetaan oikeudenhaltijan ja suojatun teoksen käyttäjän oikeutta tehdä teosten käyttöön ja omistusoikeuteen liittyviä sopimuksia keskinäisen harkintansa mukaisesti. Lähtökohtana on, että osapuolilla on sopimusvapaus, mutta se ei ole absoluuttinen, vaan laissa on myös oikeuksien kollektiiviseen hallinnointiin liittyviä säädöksiä, jotka kaventavat yksittäisten toimijoiden sopimusvapautta.

Tietämättä tarkemmin, mihin kiistoihin kysyjä viittaa vapaan sopimusoikeuden puolustamisesta puhuessaan, voi vain yleisellä tasolla arvella, että yleensä yksilöillä (taiteilijoilla, toimittajilla, free lance -työntekijöillä jne.) on tarvetta puolustaa oikeuttaan tehdä sopimuksia ilman pakottavaa lainsäädäntöä, kun taas kustantajilla ja yrityksillä yleisemminkin sekä julkisen vallan edustajilla saattaa olla halua pakottavaan lainsäädäntöön eri syistä. Esimerkiksi kustantajat haluavat sopimuksia, jotka sitovat tekijän kädet eivätkä salli myydä samaa asiaan kahteen kertaan.

En ole yleisen juridiikan asiantuntija, mutta uskoisin vapaan sopimusoikeuden jäävän ilman täsmentämistä ja sitomista johonkin konkreettiseen sopimustilanteeseen melko teoreettiseksi käsitteeksi.

Heikki Poroila

1 ääntä

Kommentit

Vasta nyt jälkikäteen tuli mieleen sekin vaihtoehto, ettei kysyjä tarkoittikin juuri nyt ajankohtaisia työehtosopimuksia! Jotenkin juutuin vastauksessani vähemmän ajankohtaisiin vaihtoehtoihin...

Työehtosopimusten osalta voi lyhyesti todeta, että sekä työnantajalla että työntekijällä tai hänen valtuuttamallaan ammattijärjestöllä on lähtökohtaisesti oikeus sopia asioista keskenään vapaasti.

Tätä vapautta on Suomessa kuitenkin perinteisesti rajoitettu laajemmilla ns. "tulosopimuksilla", joissa on keskusjärjestöjen tasolla sidottu varsinkin kenttätason toimijoiden käsiä sopimuksin, jotka ohittavat paikallisen sopimusvapauden.

En kuitenkaan ole työoikeuden asiantuntija, enkä pysty sanomaan, sitooko keskusjärjestön sopimus juridisesti myös yksittäistä työntekijää.