Mitä on alun perin tarkoitettu kostumisella sanonnassa joka menee esim. ”tästä ei paljoa kostunut”? Nykyisin se herättää kaksimielisiä ajatuksia, mutta onko…

Kysytty

Mitä on alun perin tarkoitettu kostumisella sanonnassa joka menee esim. ”tästä ei paljoa kostunut”? Nykyisin se herättää kaksimielisiä ajatuksia, mutta onko tarkoitus ollut eri? :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

'kostua'-sanalla on Kielitoimiston sanakirjan mukaan myös merkitykset 'hyötyä', 'voittaa' 'saada etua'.

Sanalla ei siis  välttämättä tarkoiteta minkäänlaista vetistymistä.

www.kielitoimistonsanakirja.fi