Otsikko
Mitä nimi Wiljam tarkoittaa ja mistä maasta se on peräisin? yms. tietoa Wiljam-nimestä...

Kysytty

Mitä nimi Wiljam tarkoittaa ja mistä maasta se on peräisin? yms. tietoa Wiljam-nimestä...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viljam ja sen pidennös Viljami ovat englantilaisen William- nimen suomalaisia muunnoksia eli lähtökohtana on vanha saksalaisperäinen Vilhelm, joka tarkoittaa lujatahtoista kypäränkantajaa (muinaissaks. wille, tahto + helm, suoja, kypärä). Saksassa nimi on ollut keskiajalta lähtien yksi suosituimpia etunimiä ja siitä kehittynyt eri kielissä tavaton määrä muunnoksia. 2000- luvun alussa Viljami on kuulunut parinkymmenen yleisimmän jälkimmäisen etunimen joukkoon, ja sitä on annettu paljon myös ensimmäiseksi nimeksi. Muoto Viljam on säilynyt harvinaisempana rinnakkaismuotona, ja varsinkin 1900- luvun lopulta alkaen vaihtoehtoisia kirjoitusasuja ovat olleet Wiljam ja Wiljami.

Lähteet:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY 1999)
Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus 2007)