Otsikko
Mitä nimet Jasmin Eerika tarkoittavat? Ja mistä maista ne ovat peräisin? Olen vain kuullut että Jasmin olisi ranskasta lähtöisin.

Kysytty

Mitä nimet Jasmin Eerika tarkoittavat? Ja mistä maista ne ovat peräisin? Olen vain kuullut että Jasmin olisi ranskasta lähtöisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Jasmin on saatu hyväntuoksuisen valkokukkaisen koristepensaan jasmiinin nimestä. Sen juuret johtavat persiaan (yasemin) ja arabiaan (yasamin). Kukkasymboliikassa jasmiini on rakkauden ja kauneuden symboli.

Erika, Eerika, Erica, Eriika ja Eriikka ovat kaikki muinaisskandinaavista alkuperää olevan Erikin sisarnimiä eli ne on muodostettu 'yksin hallitsevaa' merkitsevän Erikin pohjalta. Saksankielisissä maissa nimi on yhdistetty myös kanervan tieteelliseen nimeen Erica.

Lähteet:
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön