Mitä muutoksia fyysisissä kirjoissa tapahtuu sitä mukaan kuin ne vanhenevat?

Kysytty

Mitä muutoksia fyysisissä kirjoissa tapahtuu sitä mukaan kuin ne vanhenevat?

Vastaus

Vastattu

Eri aikoina valmistetuissa kirjoissa on erilaisia ikääntyviä osia. Hyvälaatuinen ns. lumppupaperi on erittäin kestävää, eivätkä sadatkaan vuodet välttämättä aiheuta muuta kuin yleistä kuivumista ja haurastumista. Eri aikoina on kirjoja kuitenkin valmistettu myös muista materiaaleista, joista erityisesti pula-aikojen halvat laadut saattavat hapertua murusiksi vuosikymmenissä. Ratkaisevaa kaikkien papereitten kestävyydelle on auringonvalon määrä, lämpö ja kosteus. Mitään näistä ei saisi olla liikaa. Ihanteelliset olosuhteet paperin kestävyydelle on tasaisen viileässä, pimeässä ja sopivan kosteassa ympäristössä. Paperin pH-arvon eli happamuuden on hyvä olla mahdollisimman neutraali. Paperista Wikipediassa.

Myös painomusteet ikääntyvät vaihtelevan nopeasti, koska niiden valmistusaineet vaihtelevat. Mikä tahansa pigmenttiaine haalistuu suorassa auringonvalossa. Yleisesti ottaen se mikä on hyväksi paperille, on hyväksi myös painoväreille. Joissakin epäonnisissa tapauksissa tosin myös painoväri voi "syödä" eli haurastuttaa paperia.

Kolmas ikääntyvä elementti voi olla liima, jos kirjaa ei ole sidottu langalla vaan sivut on liimattu selkäpahviin. Parhaat liimat kestävät vuosikymmeniä, huonoimmat eivät käytännössä juuri ollenkaan. Monissa kirjastokirjoissakin näkee valitettavasti huonoja liimasidoksia, jotka kuivuvat ja murenevat muutamassa vuodessa muuttaen kirjan irtolehtipainokseksi. Kirjastoissa tällaiset kirjat joko poistetaan tai liimataan uudelleen, jos se tuntuu järkevältä toimelta. Harvinaisempaa, mutta mahdollista on, että kirja ja sen valmistusaineet joutuvat ahneen ötökän ravinnoksi.

Siitä on lähdettävä, että materiaalista riippumatta kaikki materiaalit ikääntyvät, mikä näkyy normaalisti paperin haurastumisena ja murentumisena. Kirjojen restaurointi eli kunnostaminen ja entisöinti on mahdollista, mutta se on niin kallista toimintaa, että sen kohteeksi pääsevät ainakin kirjastoissa yleensä vain arvokkaimmat ja harvinaisimmat kirjayksilöt ja käsikirjoitusten kaltaiset ainutlaatuiset kappaleet. Hyvissä olosuhteissa eli huoneen lämmössä ja poissa suorasta auringonvalosta useimmat kirjapainoissa valmistetut kirjat kestävät joka tapauksessa useitten sukupolvien ajan, kuten tiedetään perintönä kulkevista kirjoista.

Tämän linkin takana eräs helsinkiläinen kirjankorjaaja kertoo työstään kirjojen pelastajana. Juttu saattaa kiinnostaa kysyjää.

Heikki Poroila