Mitä muita suomennettuja Gröönlantiin sijoittuvia kirjoja suosittelet kuin Peter Höegin Lumen taju?

Kysytty

Mitä muita suomennettuja Gröönlantiin sijoittuvia kirjoja suosittelet kuin Peter Höegin Lumen taju?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ymmärsin, että kysymys koski kaunokirjallisuutta. Listasin tähän joitakin Grönlantiin sijoittuvia ja sitä sivuavia kirjoja.

HISTORIALLISIA ROMAANEJA

  • Norjalainen kirjailija Kim Leine on elänyt osan elämästään Grönlannissa. Hän on julkaissut kaksi 1700-luvun Grönlantiin sijoittuvaa historiallista romaania. Niissä kuvataan tanskalaisten siirtokuntien alkuvaiheita Grönlannissa. Mukaan lähtee myös valistuksen ja kristinuskon innoittamia pappeja. Kristinusko ja valistus kohtaavat alkuperäiskansan maailmankuvan ja tietäjät.
    Ikuisuusvuonojen profeetat (2014)
    Punainen mies, musta mies (2019)

    JÄNNITYSTÄ

  • Tanskalaisen jännityskirjailija Mats Peter Nordbon dekkarit Tyttö ilman ihoa (2018) , Kylmä pelko (2019) ja  Kuolinnaamio (2020) sijoittuvat Grönlantiin. Kirjojen päähenkilö on tanskalainen toimittaja, joka muuttaa Tanskaan. Kirjat kannattaa lukea järjestyksessä.

  • Kanadalaisen M. J. McGrathin  jännityskirja Jään muisti (2012). Ekotrilleri, jossa selvitetään salaperäisiä kuolemantapauksia jäätiköllä. Päähenkilö on inuiitteihin kuuluva eräopas.

  • Tanskalaisen Lotte Hammerin dekkarissa Kaikella on hintansa (2012) tanskalainen komisario lähetään Grönlantiin selvittämään raakaa rikosta.

    KIRJOJA JOISSA VIERAILLAAN GRÖNLANNISSA

  • Charlotte McConaghy on australialainen kirjailija, jonka esikoisteos on käännetty suomeksi nimellä Viimeinen muuttolintu. Kirjan alkutapahtumapaikkana on Grönlanti. Kirjassa matkustetaan myös laivalla Grönlannista Etelämantereelle.  Tapahtuma-aikana lähitulevaisuus, jolloin ilmastonmuutos on edennyt vielä nykyistäkin pidemmälle.

  • Johanna Valkaman Metsän ja meren suku -sarjan . Osa IV Jäävuonon ruusu. Kertoo viikinkien matkasta Norjasta Amerikkaan. Matkalla pysähdytään myös Grönlannissa.

 LASTENKIRJALLISUUTTA

  Magdaleena Hai: Kerjäläisprinsessa (2012) ja Kellopelikuningas (2013) ovat lasten fantasiatrilogian ensimmäiset osat. Niiden tapahtumapaikaksi on sijoitettu Grönlantiin sijoittuva Keloburgin kaupunki.

1 ääntä

Kommentit

Myös Jørn (Jorn?) Riel on ammoin kirjoittanut todella mieliinpainuvan Grönlantiin sijoittuvan kaunokirjallisen trilogian. Ensimmäisen kirjan nimi on "Hupaisa juttu koristaa kasvot", muita en valitettavasti muista. Luin sen joskus teini-ikäisenä ja palaan vieläkin kyseiseen kirjaan, on sen verran outo ja hauska! Koska kirja on ilmestynyt jo 1970-luvulla, voi olla, ettei näitä enää saa mistään, mutta suosittelen kuitenkin!